Henric Axéll

måndag, oktober 23, 2006



"Efter endast åtta dagar som Sveriges handelsminister avgår Maria Borelius. Det innebär att hon är den minister som i modern tid suttit kortast tid som statsråd"
svd.se 061014

"Cecilia Stegö Chilò blev en dryg vecka gammal på sin post"
dn.se 061016

Två ministrar i den borgerliga regeringen avgick inom loppet av ett par dagar. De gjorde det därför att de anlitat svart städhjälp och för att de inte betalat tv-licensen. Det är klart att jag gläds när det går åt skogen för Reinfeldt, men det finns en del smolk i glädjebägaren för en feminist.

Mediedrevet gick som vanligt, och det visade att svenska medier faktiskt inte drar sig för att granska även högerpolitiker. Och det är ju bra. Men vilka granskades? Jo, inte nog med att Borelius och Stegö Chilòs skatte- och licensfifflande avslöjades, utan även finansminister Anders Borg och självaste Hr Bildt blev föremål för medias undersökningar. Borg hade visst också anlitat arbetskraft utan att betala skatt, och Bildts aktieinnehav i minst sagt tvivelaktiga bolag ifrågasattes återigen. Inte nog med att han äger en post i Gazprom, han innehar dessutom aktier i Lundin Oil, som varit inblandade i åtskilliga miljökatastrofer och kritiserats för att behandla både anställda och boende nära anläggningarna illa.

Men varken Borg eller Bildt avgick. Borde det inte vara än allvarligare för en finansminister än för en kulturminister att skattefuska, och än allvarligare för en utrikesminister att ha aktier i svinaktiga olje- och gasimperier än för en handelsminister att strunta i tv-licensen? Jo, det tycker jag, och det tror jag att många håller med mig om. Men Herrar Borg och Bildt är just Herrar. Det gör att de i kraft av sin manliga pondus kan skaka av sig sina skandaler och gå vidare. Men det kan inte kvinnorna. Media låter inte en kvinna komma undan. Mona Sahlin, Anna-Greta Leijon och Laila Freivalds är belysande exempel. Så hur lycklig jag än blir av den borgerliga regeringens misslyckanden tvingas jag konstatera att den könsmaktsordning högern vägrar erkänna härskar i alla sammanhang, och det gör mig dyster till mods.