Henric Axéll

onsdag, november 22, 2006


Så var det då klart var jag ska tillbringa de kommande fyra åren: i vuxennämnden. Förutsatt att kommunfullmäktige väljer in mig där nästa torsdag, naturligtvis.

Äldre- och handikappfrågor är inget jag sysslat med särskilt mycket tidigare, vilket inte är så konstigt med tanke på min relativt låga ålder. Men det är oerhört viktiga frågor, och jag tror att jag kan tillföra ett och annat. Jag ska kämpa så gott jag kan emot privatiseringar av äldrevården. Sossarna har ju visat att de tycker att det är en bra idé att lägga ut demensvård "på entreprenad" (vilket i fallet Eskilshem betydde att sälja verksamheten till den multinationella vårdjätten Attendo Care), så jag får nog slåss i motvind är jag rädd. Borgarna har ju inte gjort sig kända för att värna om den offentliga sektorn, så jag lär bli ganska ensam.

Har du, kära läsare av denna blogg, en hjärtefråga som du vill att jag ska driva i nämnden, skriv en kommentar!

3 Comments:

Blogger Slumpen said...

Rätten för förståndshandikappade att få plats på ett bra gruppboende skulle vara en trevlig grej att upprätthålla. Vid 18 eller 20 års ålder inträder väl den rätten, enligt LSS. Kan ju vara en praktisk grupp att spara på för kommuner annars.

23 november, 2006 17:46  
Blogger Hette said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

29 november, 2006 16:14  
Blogger Hette said...

Ja, jag vet att vi har en del gruppboenden som inte funkar så bra här i stan, både för förståndshandikappade och för psykiskt sjuka. Dessutom finns det för få platser.
Vuxenförvaltningens verksamhet är ju väldigt "dyr" som det heter och det lockar alltid sparivriga tjänstemän att leta efter sparobjekt. Men som tur är har vi rättså bra ekonomi just nu, så det finns utrymme för att göra bra grejer!

29 november, 2006 16:21  

Skicka en kommentar

<< Home