Väl en annan profilfråga, Folkpartiet
I torsdags debatterade fullmäktige i Eskilstuna ett yttrande över betänkandena "En hållbar lärarutbildning" och "Yrkeskunnande - en likvärdig sökväg till lärarutbildning mot yrkesämnen". Det mesta i betänkandena var fullmäktige eniga om. Det finns en hel del som inte är bra i dagens lärarutbildning.
Det vi i majoriteten invände mot var framför allt att man vill göra förskollärarutbildningen treårig. Man missar då forskarbehörigheten, men kommer att ha möjlighet att välja till ett fjärde år. Man vill alltså särskilja förskollärarnas utbildning från den övriga lärarutbildningen, vilket vore olyckligt.
Folkpartiet riktade helt in sig på att förskollärare och lärare är två helt olika yrken. Niklas Frykman betonade ämneskompetensen som den stora skillnaden. Det visar att Frykman inte vet vad han pratar om. Det finns idag egentligen två typer av lärare: tidigarelärare (förskolan till år 4) och senarelärare (år 5 till gymnasiet). Man gör alltså idag ingen skillnad mellan förskollärare och det man tidigare kallade lågstadielärare. Det kände inte Folkpartiet och Niklas Frykman till. Han upprepade "yrkeskompetensen" som ett mantra.
Detta är symptomatiskt för Folkpartiet. De har siktat in sig på skolan som sin profilfråga, med lugn och ro, ordning och reda som ledord. Men man ignorerar fullkomligt vad forskarna och de som faktiskt jobbar i skolan säger. Det tydligaste exemplet är synen på modersmålsundervisningen. Forskare och lärare är eniga om att modersmålsundervisning är avgörande för hur en elev med ett annat modersmål än svenska klarar av skolan. Men det tycker inte Folkpartiet. Svenskundervisning ska det vara.
Folkpartiet kanske är bra på någon anna fråga. Kan ni inte profilera er på en fråga som ni kan något om, och låta oss som vet hur skolan fungerar ta hand om den?
Det vi i majoriteten invände mot var framför allt att man vill göra förskollärarutbildningen treårig. Man missar då forskarbehörigheten, men kommer att ha möjlighet att välja till ett fjärde år. Man vill alltså särskilja förskollärarnas utbildning från den övriga lärarutbildningen, vilket vore olyckligt.
Folkpartiet riktade helt in sig på att förskollärare och lärare är två helt olika yrken. Niklas Frykman betonade ämneskompetensen som den stora skillnaden. Det visar att Frykman inte vet vad han pratar om. Det finns idag egentligen två typer av lärare: tidigarelärare (förskolan till år 4) och senarelärare (år 5 till gymnasiet). Man gör alltså idag ingen skillnad mellan förskollärare och det man tidigare kallade lågstadielärare. Det kände inte Folkpartiet och Niklas Frykman till. Han upprepade "yrkeskompetensen" som ett mantra.
Detta är symptomatiskt för Folkpartiet. De har siktat in sig på skolan som sin profilfråga, med lugn och ro, ordning och reda som ledord. Men man ignorerar fullkomligt vad forskarna och de som faktiskt jobbar i skolan säger. Det tydligaste exemplet är synen på modersmålsundervisningen. Forskare och lärare är eniga om att modersmålsundervisning är avgörande för hur en elev med ett annat modersmål än svenska klarar av skolan. Men det tycker inte Folkpartiet. Svenskundervisning ska det vara.
Folkpartiet kanske är bra på någon anna fråga. Kan ni inte profilera er på en fråga som ni kan något om, och låta oss som vet hur skolan fungerar ta hand om den?
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home