Henric Axéll: TV4 skjutsar SD in i Riksdagen

onsdag, september 01, 2010

TV4 skjutsar SD in i Riksdagen

Ryktena om att Sverigedemokraterna skulle ha räknat med att inte få sin reklamfilm sänd i Tv4 avfärdade jag direkt. Jag tyckte att det verkade långsökt att betala över en miljon för nåt som inte får visas. Jag började tveka när jag fick veta att filmen var det mest visade klippet på youtube direkt efter att debatten drog igång.

Nu är jag övertygad om att jag hade fel. SD har censurerat sin film, och får sända den. Det faktum att texten "censurerad av tv4" täcker de vidrigaste delarna av filmen ger SD gratispoäng. De lever på att utmåla etablissemanget, där de stora medierna självklart ingår, som politiskt korrekta censurapparater. Det kunde inte ha blivit bättre för dem. Jan Scherman hade förmodligen rätt när han sa att filmen bröt mot demokratiparagrafen i sändningstillståndet, men genom att stoppa filmen har han spelat SD rakt i händerna.

Jag är visserligen tveksam till dem som menar att SD alltid tjänar på att man inte tar debatten med dem, eller stänger dem ute, men detta var för tydligt för att det ska finnas några tvivel. Det välmenande Tv4 har förmodligen garanterat att Sverigedemokraterna spränger 4-procentsspärren. Det skulle inte förvåna mig om Scherman får en blombukett av Jimmie Åkesson efter valet.