Henric Axéll: Sista fullmäktige

tisdag, juni 16, 2009

Sista fullmäktige

Nu närmar sig mitt sista kommunfullmäktigemöte med stormsteg. Imorgon gör jag min sorti. Det känns ju lite trist att det sista jag gör är att besluta om en massa besparingar, bara för att högerregeringen vägrar stödja kommunerna under krisen.

Det vi kommer att göra är samhällsekonomisk idioti. Att spara, skära ner och höja skatten mitt under brinnande lågkonjunktur är det sämsta man kan göra för ekonomin. Människor får mindre pengar att röra sig med, vilket gör att de konsumerar mindre, vilket leder till en nedåtgående spiral. Men vi kan inte göra något åt det i kommunerna. Den borgerliga regeringen valde att ånga på under högkonjunkturen med stora skattesänkningar, när den istället borde ha sparat överskotten. Nu hade varit en bra tid för stimulans av olika slag, kanske till och med skattesänkning, men nu har högern redan kastat bort alla överskottsmiljarder genom att dela ut dem till de rikaste. Man kan inte spara sig ur en lågkonjunktur, men det är vad vi i kommunerna tvingas att göra.

Det kommer att bli en het debatt imorgon, inte minst om skolan, det är jag säker på. Men det kommer att kännas lite vemodigt för mig att lämna fullmäktige efter sammanlagt fyra år, och eskilstunapolitiken efter tio år.